Futómű javítás – mit kell tudni róla?

Futómű javítás – miért fontos?

A futóművet nem csak akkor érdemes megnézetni, amikor valami szokatlant tapasztalunk az autónkon, hanem időről-időre (nagyjából negyed-, félévente) illene megnézetni. A hazai útviszonyok sajnálatos módon megviselik a járműveinket. Emellett pedig számos másik tényező miatt elállítódhat, megsérülhet a szerkezet. A futómű javítás költségei annál kedvezőbbek, minél korábban vesszük észre a bajt, és a rendszeres ellenőriztetéssel időben ki lehet ezeket szűrni. Egyéb esetekben pedig az események, tünetek határozzák meg, hogy szükséges-e szerelőhöz vinni. Mikor ellenőriztessük a futóművet? Mikor jött el a futómű javítás ideje? Ha véletlenül megpadkázzuk az autót, járdaszegélynek ütközünk, vagy beletévedünk egy nagyobb kátyúba, a futómű elállítódhat vagy rosszabb esetben meg is sérülhet. Rossz beállításra utal az egyenetlen gumiabroncskopás, illetve, ha az autó elhúz az egyik irányba. A futómű állapota nagyon fontos, mert meghatározza mennyire biztonságos az autó (biztonságos az üzemeltetése), illetve, hogy mennyire kényelmes a vezetés (menetkényelem). A futómű biztosítja a jármű és az úttest közötti folyamatos kapcsolatot és irányíthatóvá teszi a járművet. A gépjárművek két futóművel, első és hátsó futóművel vannak felszerelve. A futómű elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos, a rugózást, lengéscsillapítást és a stabilitást biztosító, valamint a kerékmeghajtások szerkezeteket. A megbízhatóságon kívül az időben észrevett problémával megakadályozható a gépjármű alkatrészeinek további kopása is.

Futómű javítás – milyen alkatrészeket érinthet?

A futómű javítás nagyon kiterjedt szerkezeti részt érint a gépjárműveknél, s számos olyan fogalom kapcsolódik hozza, melyekkel érdemes tisztában lenni. Ilyenek a kerékdőlés, kerékösszetartás, csapterpesztés és utánfutás. Ezeknek a kifejezéseknek az ismerete segít minket abban, hogy amikor ott állunk a szerelőműhelyben, megértsük, mit mond a szakember. Ezzel az is elkerülhető, hogy megvezessenek minket, vagy szükségtelen alkatrészeket, szolgáltatást erőltessenek ránk.

A kerékdőlés a kerék dőlésének szöge, amely általában eltér a függőlegestől. A személygépjármű hossztengelyéhez képest a kerekek felső széle kifelé vagy befelé dől, de ennek mérete autó típusokként változó. A megfelelő kerékdőlés azért kiemelkedően fontos, mert így kapnak a kerékcsapágyak egyirányú támasztást, amely befolyásolja a holtjáték mértékét, a csapágyak terhelését és a kormányzási nyomaték mértékét is.  Alapvetően ilyenkor nem szükséges a futómű javítása, de ha nincs megfelelően beállítva a futómű, akkor az a csapágyak kopásához és cseréjéhez vezet. És ezzel bizony már helyben vagyunk.

A kerékösszetartásról azt érdemes tudni, hogy a felülnézetben a kerekek egymás közötti távolsága a tengely előtt és mögött nem azonos. Ha a tengely előtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte kisebb a távolság, akkor széttartásról van szó. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást.

A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a csapszeg képzeletbeli meghosszabbított alsó és felső gömbcsuklóvonala a talajon közelebb kerül egymáshoz, így a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz a kormányzás. Ez úgy történik, hogy a megfelelő beállítással kormányzáskor a jármű megemelkedik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetőt a kormány visszaforgatásában.

Végül néhány szóba az utánfutásról. Az utánfutás az egyenes úton való haladásra vonatkozik. Számos leírás igyekszik összefoglalni, de a legérthetőbb a következő megfogalmazás: „a csapszeg középvonalának elvi meghosszabbítása, pozitív dőlés esetén haladáskor megelőzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erő mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dőlésnél a kerék megelőzi az erőhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az elsőkerék meghajtású gépkocsik.”

A fentebbi problémák valójában tünetek, amelyek könnyedén a futómű meghibásodásához és a futómű javítás elkerülhetetlenségéhez vezethetnek.

Futómű javítás – milyen szerkezeti elemeket érinthet a meghibásodás?

A futóművet alkotó szerkezeti elemek a lengéscsillapítók és a kerékfelfüggesztés. A kerékfelfüggesztés köti össze a személygépjármű kerekeit a kocsitesttel (az alvázzal és a karosszériával). A jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit pedig a karosszériára viszi át. A futómű javítás, beállítás során a paramétereket különös gonddal kell beállítani, mert elmozdulásuk balesetveszélyessé teszi az autót.

A lengéscsillapító az út egyenetlenségeiből adódó lengések amplitúdóját hivatott csökkenteni. Gépjárműveink elől ás hátul is két-két lengéscsillapítóval vannak felszerelve. Ezek is a futómű javítás körébe tartoznak meghibásodás esetén. A lengéscsillapító kiegészítő szerkezeti elemei a toronycsapágy, toronyszilent, a lengéscsillapító porvédő. A futómű javítása azért is fontos, hogy minél előbb esedékes legyen, mert például a porvédő szakadása a teljes lengéscsillapító cseréjéhez vezethet, amennyiben figyelmen kívül van hagyva.

Futómű javítás – a felfontosabb tünetek

A futómű javítás ideje elérkezett, amennyiben a gumiabroncs fokozottan, egyenetlenül kopik, a féktávolság jelentős mértékben (20%) megnő, a vizes úton csúszik autó, a gépjármű úttartása nem megbízható. A hibás alkatrészek a többi alkatrész terhelésének a növelésével, végül azoknak a teljes elkopásával, elromlásával jár.